Monday, September 12, 2011

Kisah 9 Sept 2011

Assalamualaikum w.b.t.
Posting lepas, kami ada cerita kes kematian waktu lahir yang masih belum kami temui cara untuk atasinya, Alhamdulillah pada 9 September 2011 Allah tunjukkan caranya.
Jam 7:30 petang, azan Maghrib pun dah berkumandang, sebelum ke surau berjemaah bersama budak-budak, jengok le Kembang (ND)...rupa-rupanya tengah beranak. Ada 2 ekor dah bersih dijilat. Tengok keadaan macam tu, macam takde masalah, jadi kami tinggalkan jelah.
Jam 7:45 kembali dari surau, jenguk sekali lagi Kembang. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ekor...2 ekor dah lembik kejang atas lantai. Uri bertaburan, ada yang masih basah tidak berjilat. Nampaknya anak terlalu banyak, sehinggakan dia tak mampu nak jalankan tugas keibuan die dah. Dengan agak frust, kami pun angkatla sekor yang dah mati tu, rupanya uri menutup muka, lemas le rupenye. Kami pun tarik uri tu...mulut pucat...siannn dah mati...yang sekor lagi pun mcm tu jugak...
TIBA-TIBA tanpa diduga dia tarik nafas...ape lagi, menggelabah biawak le kami...terus letak yang tu, amik sekor lagi yang dah "mati", buat benda yang sama, yang tu pun bernafas jugak, tapi lemah sangat. Yang pertama agak cepat recover, yang ke-2 nazak sangat dah...cepat-cepat buka mulut dia, bagi ade ruang bernafas, dan doa...Alhamdulillah, makin lama makin kerap tarik nafas.....dannnn akhirnya cergas...ALHAMDULILLAH...!!!
Jadi caranya, kena pantau jelah diorg tu selalu time nak beranak.


Diego x Kembang
Yang paling kecik kat tengah tu entahla...
Sementara itu Ev-va (HL) juga beranak 5 ekor pada 9 Sept 2011. Kelahiran ini turut membuktikan kesuburan Wall-e yang ada satu saje testis tu. Kesemua 5 ekor tu; 3 ekor cukup sihat, 1 ekor cedera masa lahir (sampai kudung), & sekor peanut (tunggu masa je nak pergi xkembali tu...kesiannn~).

Wall-e x Ev-va. Macam lawa je kaler diorg nih...:)
Macam gangren. Kesiannn~ Rasanya ibu dia tergigit time nak gigit uri.
Sekian dulu. Wassalam.

3 comments:

  1. wahhh...ilmu utk kongsi2 bersama...tqtq..syabas ustaz...

    ReplyDelete
  2. hehe...memang suspen...dulu anak dia pernah mati masa lahir...kali ni baru tau punca dia...:)

    ReplyDelete