Wednesday, December 22, 2010

Pengalaman Baru

Assalamualaikum w.b.t.

Banyak hari jugak tak update blog. Agak sibuk menguruskan hal2 rabbit, kehidupan peribadi dan famili. Hari2 sibuk bakal menjelang tak lama lagi. Esok keputusan PMR, cikgu2 perlu ada di sekolah. Mudah2an semua murid yg dikasihi mendapat keputusan yang cemerlang, aminn~

Gambar hiasan saje. Ni rimau belang yg trkena sumpahan arnab yg dibahamnye...;]

Sedikit celoteh ttg arnab, ada dua tiga perkara yang berlaku, antaranya:

1) Wall-e diserang cirit-birit. Sungguh mencemaskan. Wall-e sgt disayangi oleh isteri aku, jd brtmbahlah kecemasan aku nih..;] Tapi Alhamdulillah, sewaktu post ini dtulis, Wall-e sudah sembuh. Aku hanya amalkan petua di internet, mmg berkesan...

Petuanya:
Langkah 1: Tukar diet kpd Timothy Hay. Hentikan terus diet berprotein tggi spt pellet atau Alfa2 Hay.
Langkah 2: Bagi ubat tradisional iaitu daun jambu biji/batu yg dilayukan. (Buat masa ini kami tak pasti ubat diarrhea apa yg baik. Sesetengah ubat membunuh bakteria baik, jd hati2...)
Langkah 3: Untuk supplement, gantikan air dgn ORT buat sndiri (1 cawan air, 2 sudu teh gula, 1/4 sudu teh garam buang sikit). Kalu dia taknak minum, kena bagi 2ml guna syringe. Satu hari bagila dua tiga kali. Lagi baik tmbah 1/4 baking soda dlm ORT tu. Aku tak tambah, sbb aku mmg gagal kalu bab beli brg masak-memasak nih, huhu~
(Ada byk lagi petua, spt makan daun betik dilayukan lah, makan daun pisang dilayukan lah, minum yakult lah...korg tryla... )
Lagi satu kalu supplement terbaik, rasanya "Rabbit Nutri Drops" yg dperkenalkan oleh Tru Luv Rabbitry kot. Nanti aku pun nak beli...:)

2) Jamil ngn awang buat hal. Diorg ni sbenanye adik beradik, dan dua2 jantan. Sbelum ni elok je dok dlm satu sangkar. Smpaila ketibaan Siti, sgala2nya berubah, hari2 dok usha Siti, lama2 tak tahan punye pasal, prangai kaum Nabi Luth pun berlaku. Bak kate Ust aku [mrujuk kpd spesies spt ini] kejap jd fa'il kjap jd maf'ul...hahaha...Tapi, ARghHHh!!! Kan dh kna pisahkan. Penuh lagi satu sangkar. Nak kna juallah Awang, laku ke??? [maaf, bahasa kurg seswai...;]

3)  Jamil diserang selsema. Masih belum sembuh. Dalam proses rawatan. Mudah2an akan sembuh dua tiga hari lagi.

4) Isteri aku dah mula meminati arnab yg aku bela. Dulu, takdela ambik berat sangat, sekarang dah mula amik berat. Ini satu perkembangan yg positif, hehe~:D

5) Murid2 pun dh turut mmbaca blog aku yg tak seberapa nih. Selepas posting ni aku trpaksalah tukar gantinama diri kpd "kami" atau "APJ"...:)

Itu je kot untuk kali ini...Sekian Wassalam.
Sebelum beredar, jom kenal satu lagi baka rabbit yang aku kagumi...:) Kat bawah ni...Tudia...:D

Siapa tau baka anjeng neh...? Eh silap, arnab neh...:) Inilah baka Plush Lop; gabungan HL, MR dan ML. Tidak diluluskan oleh ARBA.

2 comments:

  1. ust, taste kak ayu sama dgn saya :) sye pon suke wall-e. tomey !! telinga dye gelebeh bawah.. yg len sume tegak ke ats.. hoho.. jamil pon comel. bulat je tengok. mcm bola :D jgn disepak2 musleh sudah.. takut2 dye slh anggap..

    ReplyDelete
  2. holland lop mmg terbaik, sume org minatla, tmasuk sy...:)hoho~ musleh akan dilatih mnyayangi arnab, mane tau satu hari die jadi dr.veterinar..snang abah die...:D

    ReplyDelete