Sunday, February 13, 2011

Misi Mustahak

Assalamualaikum w.b.t.

Penantian berbaloi. Akhirnya Siti beranak jugak. Anak beliau dengan Michael. So, secara tak langsung ter"proven"lah jugak Michael tuh sebagai pejantan sejati.


Siti yang sentiasa slim dan garang.

Tapi first time mom, sindromnye memang menjadi2...ish ish ishhh~ sabo jela..

Mula2nya die beranak diluar kotak...penat je aku letak raga bawang tuh...beterabur anak kat atas lantai sangkar. Aku dah letak jaring kat lantai sangkar, tapi ibu sebelum ni buat keja smpai berlubang le sikit...aku ingat ok, tapi malang sungguh, die gi beranak kat lubang tu la pulak (rasanya dia ingat berak kot)...anak 4 ekor, sekor mati tersepit...:( aku yg meroyan bile jadi gini...rasa bersalah tak sudah...:(

Alhamdulillah 3 ekor anak selamat. Tapi disebabkan si mak mereka belum pandai menguruskan anak2nye, jadi terpaksalah aku gunakan kepakaran aku yang tak pakar ni utk besarkan mereka secara manual...anak2 terpaksa diasingkan dengan mak mereka. Akhirnya, adik bongsu diorg pulak 'pergi' akibat kesejukan, sbb merangkak kluar dr selimut...lgpun badan die kecil sgt...mgkin pramatang...

Jadi, misi mustahak aku adalah untuk jaga 2 ekor lagi tu. Ikutkan keadaan, tak elok kite campur urusan alam nih, patutnye biar je mak die jaga sendiri. Tapi disebabkan ini kire mcm satu peluang utk aku mnambah ilmu arnab didada, maka aku pun jagalah mereka berdua nih mcm anak angkat. Nampaknya okeyla, makin hari makin teguh...



Tarikh lahir: 8 Feb 2011
Ibu: Siti (ND, tak ori kot)
Bapa: Michael (ND)



*Alhamdulillah, makin byk peristiwa yg tjadi, makin banyak kita dpt ilmu, makin berhati2 kita dimasa akan datang...:)
**Seterusnya, penantian Si Kembang samada akan mengembang atau menguncup, hehe~ due cuti Maulidurrasul ni...

Ok, tq sudi bace.

Wassalam.

2 comments:

  1. mmg habit arnab liar, branak dlam lubang.. mybe next time, kne buat nestbox yg tggi tuhh? bg die syiok gali.

    ReplyDelete
  2. okeyh saudara, trima kasih...:)
    *dah pngajaran kali pertama, kna guna nestbox pas nih, huhu~

    ReplyDelete